Neljapäeval, 9. novembril kell 18.00 esitletakse kaheksakümnendate fotograafiast kõnelevat raamatut „Järjekord. Üks episood Tartu Fotoloost”.
Raamatust ning selle keskmes seisva näituste sarja „Naine fotokunstis” ajaloost kõneleb toimetaja Indrek Grigor.
Kaheksakümnendate nõukogude fotolukku piiluv raamat sisaldab näituseloost rääkivate dokumentide kõrval valikut Tartu Fotoklubi korraldatud üleliidulisel näituskonkursil „Naine fotokunstis”osalenud Eesti fotograafide töödest ning põgusat sissevaadet akti rolli üheksakümnendate Eesti meedias. Viimast ajalehe „Edasi” fotokonkursi „Suvenaine” ning selle imekombel säilinud arhiivi näitel ja varal.
Raamatusse koondatud materjali mõtestavad Indrek Grigori ülevaade näituseseeria ajaloost, Läti fotoajaloolase Alise Tifentale artikkel 1977. aastal Riias toimunud naisfotograafide näitusest „Naised fotokaameraga” ning Poola kunstiajaloolase Adam Mazuri essee Krakówis toimunud legendaarsest näitusteseeriast „Venus”, mis inspireeris ka Tartu näituse.
1983. aasta 3. märtsil avati Tartu Fotoklubi eestvedamisel Tartu Kunstimajas esimene näitus sarjas „Naine fotokunstis“, millest sai hoobilt Tartu näituste ajaloo üks suurimaid menukeid. Sarja kuulusid kokku viis episoodi. Kõige populaarsem oli „Naine fotokunstis“ 1989. aastal, kui seda külastas nelja nädala jooksul 24000 inimest. Lood Tartu Kunstimaja ukse taga loogelnud järjekorrast ongi käesoleva raamatu ning sellele eelnenud näituse algne impulss.
Erootika oli NSV Liidu avalikkuses taunitud ja naisteemalise näituse korraldamine nõudis omajagu poliitilist manööverdamist. Reaktsioonina sellele oli taasiseseisvumise aegse poliitilise meelsuse oluliseks osaks suisa karnevalilik vastandumine NSV Liidu, sealjuures ka selle puritaanlikkusele. Meediavabaduse kasvuga – 1989 hakkas ilmuma ajakiri „Maaja”, ajalehe „Edasi” esikaanel ilmus akt jne. – kaotas „Naine fotokunstist“ oma väärtuse defitsiidina ning näitus hääbus üheksakümnendate kauboikapitalismi masinavärgis.
Autorid: Indrek Grigor, Adam Mazur, Alise Tifentale
Raamatu kaastoimetaja ja kujundaja: Alexey Murashko
Kirjastaja: Tartu Kunstimuuseum
Ilmumisaasta: 2023
Mõõdud: 30 x 21 cm
Lehekülgede arv: 144