Traditsiooniliselt pakub Tartu Kunstimuuseum ka sel aastal ülevaadet Tartu Ülikooli maalieriala ja Tartu Kõrgema Kunstikooli lõpetajate töödest.
Maali osas keskendub ekspositsioon ennekõike TÜ lõpetajatele. Bakalaureuste kõrval – Maria Ader, Katrin Paomets, Riho Pärn – on käesoleval aastal väljas ka esimesed kutsemagistrid – Helina Loid-Kudu, Maris Palgi, Andrus Raag. Pigem meeldiva üllatusena peab aga märkima, et olulist kvaliteedi vahet ei ole märgata. Bakalaureuste tehnilised oskused on magistritega täiesti võrreldavad, erinevus on ennekõike vaataja poolel, kes tundes magistrite varasemaid töid saab hinnangus lähtuda ka arengulisest aspektist, samas kui bakalaureuste suhtes valitseb sisulises ja vormilises mõõtmes veel ootusärevus.
TKK lõpetajate seas paistsid tugevate ja eriilmeliste töödega silma just nahadisaini lõpetajad – Kadri Paloveeri nišitooteks mõeldud nahast lapsekandmiskotid, Tiina Oleski pitoreskne kasukas ja Stella Soomlaiu sümbolistlik autoriköide Mart Kivastiku näidendile Põrgu Wärk. Nagu varemgi lisab ekspositsioonile interaktiivsust meedia ja reklaamikunsti osakond, kust seekord väljas Mihkel Mõttuse õppemäng lihtsast esmaabist, kaks ühiskonna- kriitilist animatsiooni – Kaisa Laht Tähtsaim inimene maailmas, Riina Niine Kes sa oled ning Aive Kalmuse Eesti Reklaamfilmi esteetikaga mängiv muusikavideo ansambli Kreatiivmootor loole Kaubanduslikud teadaanded. Erialalise professionaalsusega paistab silma Sille Neevitsi Nippon House’i logo kujundus.
Väga häid töid võis leida ka skulptuuriosakonna lõpetajate hulgast, aga siin oli põhiliseks probleemiks muuseumisse toomisel ruumi kitsikus ja tööde tehniline nõudlikus. Art Allmäe irooniline Initsiatsiooni rituaal mahtus siiski oma osakonda jõuliselt esindama.
Omanäolisi ja huvitavaid töid võis leida ka maalingute osakonnast – Evelin Kuusiku õlimaalide sarjast Alasti kirjanikud on väljas Contra portree, traditsioonilisest maalist täiesti kõrvale astub aga Martin Urbi aaderduse tehnikas uuele elule toodud mootorratas.
Tekstiiliosakonnast on väljas Maire Rebina intiimne gobelään Alleshoitud mälestused, sama osakonnast Liisa Soolepi ning meedia- ja reklaamikunsti osakonnast Svetlana Bogomolova performance Kolmas garderoob, millest saame teieni tuua fotodokumentatsiooni. Mööbliosakonna traditsioone kannab Ingwald Koseri soojenedes värvimuutev lamamistool Chaise longue, mida tehnilistel põhjustel eksponeerime siiski ühevärviliselt.
Indrek Grigor
Kuraator
Veel Tartu Ülikooli maalieriala ja Tartu Kõrgema Kunstikooli 2008. aasta lõpetajate kohta:
Harry Liivrand “Anneteparaad II” Eesti Ekspress 19.06.2008
http://www.ekspress.ee/2008/06/19/areen/3161-anneteparaad-ii
Karin Paulus “Anneteparaad III” Eesti Ekspress 03.07.2008
http://www.ekspress.ee/2008/07/03/areen/3349-anneteparaad-iii