16.09.2023–25.02.2024
Tartu Kunstimuuseumis on alates 16. septembrist avatud näitus „Kujutav kunst Tartus 1960ndatel”, mis keskendub Tartule kui Eesti maalikunsti pealinnale.
Näituse ajendiks oli Tartu kuulsus Eesti maalikunsti pealinnana vähemasti 1960. aastate lõpuni, mil hakati rääkima tugevate noorte maalipõlvkondade esile kerkimisest Tallinnas. Tartusse sõideti Tallinnast bussidega, et vaadata Tartu Kunstimuuseumi poolt alates 1955. aastast korraldatavaid Tartu kunsti aastanäitusi või kunstnike isiku- ja grupinäitusi.
Telliskivihoone aadressil Vallikraavi 14 – kunstimuuseumi asupaik alates 1945. aasta lõpust kuni 2018. aastani – oli koht, kuhu kunstisõbrad Tartus kõigepealt sammud seadsid, aga uuema kunsti näitusi ja isikunäitusi hakkas järjest tihedamini korraldama ka 1959. aasta lõpul valminud Tartu Kunstnike Maja (tänane Tartu Kunstimaja).
Tartu kunsti uuenemist seostati tollal esmalt muuseumi esimesest, 1964. aastal korraldatud grupinäitusest osavõtjatega – Efraim Allsalu, Kaljo Polli ja Ilmar Maliniga. Allsalu ja Polli loomingus olid 1960ndad kõrgaeg. Malini kõrval, kelle kunst arenes sürrealismi suunas, paistsid radikaalsemate suundumustega – abstraktne ekspressionism, assamblaaž, op-art, pop-installatsioon – silma Lola Liivat-Makarova ja Kaljo Põllu.
Tartu maalikunsti panus „kuldsete kuuekümnendate“ eesti kunsti on väga suur. Selle kõrval mõjuvad skulptuur ja graafika tagasihoidlikumalt juba kunstnike arvu poolest. Siiski väärib rõhutamist, et oma viimastel eluaastatelgi jätkas intensiivset tööd suur kujur Anton Starkopf ning arendasid eesti skulptuuri traditsioone tema, Johannes Hirve ja Martin Saksa käe all Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis õppinud skulptorid. Graafikas hakkas Helgi Hirve kõrval esile kerkima Kaljo Põllu. Ülo Soosteriga seotud nn Tartu sõpruskonda kuuluvad kunstnikud äratasid näitustel küll tähelepanu, ent nende loomingu radikaalsemat osa hakkas laiem kunstipublik nägema alles alates 1970. aastate isikunäitustest ja nende koht 1960ndate kunstiuuenduses määratleti viimaste aastakümnete ekspositsioonides ning uurimustes. Tartu kunsti ilme määrasid 1960ndatel veel sõja eel ning ajal „Pallase” lõpetanud kunstnikud, kellest osa – Aleksander Vardi, Alfred Kongo, Elmar Kits jt. – elas 1960. aastatel üle teist loomingulist õitseaega.
Kuraator: Mai Levin
Kujundaja: Mari Kurismaa
Graafiline disain: Inga Heamägi
Koordinaator: Kristlyn Liier
Päispilt: Elmar Kits „Kompositsioon sinisega“. 1966. Tartu Kunstimuuseum.