18.06.2022–16.10.2022
„Poolarmastus” vaatleb kunstniku Diana Tamane ja tema noorema poolõe Elina vahelist suhet. Esimest korda näitamisele tulevad uued teosed jätkavad kunstniku perele keskenduva loomingu pikka rida. Alates 2010. aastast on Tamane teinud koostööd oma lähemate ja kaugemate sugulastega kasutades selleks peamiselt fotograafiat.
2008. aastast, kui õde sündis, hakkas Tamane nende koos veedetud aega pildistama. Kuigi projekt jätkub, saab seda vaadelda kui Elina elukaarti sünnist kuni 2022. aasta kevadeni.
Projekt kasutab tegevuspaigana ühte kindlat kohta, mistõttu on aja möödumine teostes tajutav nii visuaalselt kui metafooriliselt ning esile kerkivad teatud korduvad motiivid. Kasvuhoone täidab ateljee rolli ning selles pildistatakse traditsiooniliselt iga-aastane portree, millest moodustub Elina suuremaks kasvamise ajajoon.
Diana Tamane (Läti/Eesti, 1986) sündis Riias, aga elab ja töötab Tartus. Tema peamiseks väljendusvahendiks on fotograafia, kuid ta kasutab teostes ka videot, teksti, joonistusi ja leidobjekte. Tamane on õppinud fotograafiat Tartu Kõrgemas Kunstikoolis (BA) ja Brüsselis LUCA Kunstikoolis (MA). Lisaks osales ta Gentis HISKi residentuuriprogrammis.
Talle on määratud S.M.A.K.i sõprade auhind (2016), Riia Fotobiennaali auhind (2018) ning Kim? Kaasaegse Kunsti Keskuse residentuuriauhind (2019), mille tulemusena ta sai töötada Artport residentuuris Tel Avivis. 2020. aastal kirjastas APE (Art Paper Editions) tema esimese raamatu „Flower Smuggler“, mis nomineeriti sihtasutuse Paris-Photo Aperture fotoraamatu auhinnale ning võitis samal aastal ka fotofestivali Les Rencontres d’Arles preemia autoriraamatute kategoorias.
Tamane isikunäitused on muu hulgas toimunud Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseumis (2022), Kogo galeriis (2022), Narva Kunstiresidentuuris (2021), S.M.A.K.i De Verenigingi galeriis (2020), ISSP galeriis (2020, 2018), Surplus Art Space’is (2017), Kim? Kaasaegse Kunsti Keskuses (2016) ja Tartu Kunstimajas (2015). Ta on osalenud Kiievi Biennaalil (2021), festivalil Survival Kit 10.1 (2019), esimesel Riia Kaasaegse Kunsti Biennaalil RIBOCA (2018) ja Katmandu Triennaalil (2017).
Tamane teoseid on Läti Riikliku Kunstimuuseumi ja Šveitsi fotomuseumi Winterthur kogudes.
Shoair Mavlian (Armeenia/Austraalia/Ühendkuningriik, 1984) on rahvusvahelise fotokunsti platvormi Photoworks direktor. Te tegeleb organisatsiooni strateegiliste ja kunstiliste suundadega, vastutades rahastusallikate leidmise ja majandusliku arengu kõrval ka näituste, kunstiteoste tellimise, festivalide, kirjastamise, digitaalse sisuloome ja haridusprogrammide eest. Photoworksi värskeimate projektide hulka kuulvad „Photoworks Festival: Propositions for Alternative Narratives“ (2020) ja „Ursula Schulz-Dornburg, Zone Grise / The Land In between“ (MEP, Pariis, 2019).
Aastatel 2011–2018 töötas Mavlian Londonis Tate Moderni muuseumis fotograafia ja rahvusvahelise kunsti abikuraatorina, kureerides suurnäitusi nagu „Don McCullin“ (2019), „Shape of Light: 100 Years of Photography and Abstract Art“ (2018), „The Radical Eye: Modernist Photography from the Sir Elton John Collection“ (2016), „Conflict, Time, Photography“ (2014), „A Chronicle of Interventions“ (2014) ja „Harry Callahan“ (2013). Muuseumis töötades aitas ta arendada Tate Moderni fotograafiakogu ja koostas selle põhjal näitusi, mida igal aastal külastas üle viie miljoni inimese.
Mavlian tegeleb fotokunsti praktikate ja ajalooga, keskendudes konfliktile ja mälule ning uutele kaasaegsetele suundadele. 2018. aastal nimetas Apollo Magazine ta üheks Euroopa olulisimaks alla neljakümne aastaseks mõtlejaks.
Kuraator: Shoair Mavlian
Graafiline kujundus: Aleksandra Samulenkova
Koordinaator: Kristlyn Liier
Näituse töögrupp: Indrek Aavik, Richard Adang, Nele Ambos, Tanel Asmer, Maarika Espenberg, Indrek Grigor, Joanna Hoffmann, Mare Joonsalu, Margus Joonsalu, Jaanika Kuznetsova, Katrin Lõoke, Julia Polujanenkova, Kristel Sibul, Anti Saar, Peeter Talvistu, Kristo Tamm, Ago Teedema, Urmo Teekivi, Mae Variksoo
Näitust toetab: Eesti Kultuurkapital
Näitusevaated
Fotod: Mari-Leen Kiipli
Vaata kõiki pilte siit
Meedia:
05.02.2024 „Diana Tamane avab Tokyos isikunäituse” – ERR Kultuur
28.07.2023 „Diāna Tamane üheksa elu” – SIRP
21.10.2022 „Poolarmastuskirjad” – SIRP
14.10.2022 „Kunstimuuseumis vahetuvad näitused” – Tartu Postimees
16.06.2022 „Tartu Kunstimuuseumis Diana Tamane „Poolarmastus”” – SIRP
06.06.2022 „Tartu Kunstimuuseumis avatakse Diana Tamane näitus „Poolarmastus”” – GoodNews
26.05.2022 „Riia-Tartu kunstnik äratas tähelepanu maailma kunstielu tipus MoMAs” – Tartu Postimees
03.05.2022 „Diana Tamane: mu pere on nagu väike ühiskond, mis on mulle kättesaadav” – ERR Kultuur