Alates 11. maist on
Tartu Kunstimuuseumis ja Tartu Ülikooli Botaanikaaias üheaegselt avatud Liina
Siibi foto- ja videonäitus pealkirjaga „Dexiosis”.
Näituse avamine toimub
kolmapäeval, 11. mail kell 16:00 Tartu Kunstimuuseumi viltuses majas Raekoja
plats 18.
Liina Siib: „Dexiosis – vana-kreeka hauasammastel
korduv hüvastijätumotiiv – on käepigistus kadunukese ja elusolijate vahel.
Müüdid toidavad ja paikavad lagunema kippuvaid ideaale, emblemaatiline puudutus
kahe käe vahel on tugevam kui kivi, millest see on vormitud.”
Seekordses
fotoväljapanekus Tartu Kunstimuuseumis näitab Liina Siib endale ainuomase
esteetilisusega, kuidas teatud igipõlised teemad on läbi inimese mõttemaailma
muutumise külge kasvatanud erinevaid topelttähendusi ja ajaloolise kultuuritaaga
tõttu paljuski minetanud oma esialgse mõtte. Paljuski on tähendussümboolika
aga nii intensiivne, et seda ei hälva ajavoo möödatuhisemine, nad jäävad püsima
igavesti. Neid mõtteid aitavad kunstnikul edasi anda taas(l)avastatud motiivid –
dexiosis, ehk algselt atika
hauasteelidel perekonna ühtsust sümboliseerinud käepigistus, ja viigileht,
mille tähenduste- ning funktsioonideväli laiub pattulangemisest ja aidoia varjamisest kreeka skulptuuridel
kuni tänapäeva ühiskonnas mõttetu ning kasutu tsensuuri konnotatsioonideni. Kreekas
filmitud videod loovad kohasilla antiikse ja tänapäevase vahele, lubades
märgata tänapäeva kultuuriteksti ajaloolist algupära.
Botaanikaaias
eksponeeritud tööd lisavad sellele ideestikule ehtsa, vahetu looduse, kuigi
kultuuraia kujul. Liina Siib kasutab siin päris loodusmotiive, ehtsaid taimi,
nagu inimene nad kunagi kultuuri ikke on rakendanud. Taimelehed varjavad
kunstiteoseid, muutudes sellega kunstiteose osaks. Kunsti ja looduse sümbioosis
tekivad taas lisatähendused.
Lisaks on Tartu
Ülikooli Botaanikaaias näitus viigipuudest, mis näitab sümboliks muutunud taime
tegelikku looduslikku mitmekesisust ja eripalgelisust.
Näitus jääb mõlemas
toimumiskohas avatuks 05. juunini.
Liina Siib on
vaieldamatult üks eesti tippu kuuluvaid naiskunstnikke. Algselt graafikaeriala
lõpetanud kunstnik pöördus mõne aja pärast fotokunsti poole, luues harukordselt
esteetilisi ja kaunikeelelisi fotosid, milles jutustab ühiskonna
mitmepalgelisusest (kurikuulus ja vastakaid arvamusi tekitanud sari (...nimi
muudetud), 2000), sotsiaalsetest (näitus „Külalislahkus” Tartu Kunstimuuseumis
1997. aastal) aga ka individuaalpsühholoogilistest teemadest (näitus
„Asendusihad” Rotermanni Soolalaos 2003. aastal).
Andres Kaera
Botaanikaaia piletiga sissepääs kunstimuuseumisse (ja vastupidi) soodushinnaga!
|