Tartu Kunstimuuseum OKTOOBRIDEMONSTRATSIOON JAAN ELKEN-i MAALID Tartu Kunstimuuseumi Kivisilla pildigalerii 1.korruse n�ituseruumide suurus ja maalide formaadid annavad n�itusele kindlad piirid. N�ituse struktuuri kuuluvad mitmed Tallinna Kunstihoones 2005.a. m�rtsis-aprillis toimunud isikn�itusel eksponeeritud maalid, kuid sarnase kontseptuaalse platvormi juures tulevad eksponeeriminsele mitmed uued maalid. 1970-ndate 80-ndate krestomaatiliseks kujunenud h�perrealistliku perioodi Eestisse j��nud t��dest on v�lvitud tagakambris eksponeeritud kahest-kolmest maalist koosnev best of valik. �Linda. Remix 2004� vahetab oma �let�histamise jadaga �ra p�hjuse ja tagaj�rje, sisaldades tsitaate ja remixi 1980. ja 2001. a. loomingust. Kivisilla pildigalerii suures saalis v�imutsevad punaloosungid ja raske kontsistentsiga, otse f��siliselt aistitavad pl��shlipud kommunistliku s�mboolikaga peavad kujundavama keskkonna eemalet�ukavaks, t�hjalt k�misevaks. Enesepiitsutavalt sotsiaalse suunitluse ja totaalriigi regaalide m�nitamise (ja m�nel juhul ka taasloomise) l�bi p��an rekonstrueerida n��d juba kadunud �vaenlase kuju�, et saavutatda maalimiseks vajalikku emotsionaalset k�rgpinget. Indulgents isiklikuks arvete�ienduseks seoses perekonda muserdanud k��ditamislooga on ju olemas. Seega esteetiline dimensioon saab olla taolise loomemeetodi puhul vaid k�rvalprodukt, lisav��rtus.�M�lum�ngus� vaid riivamisi sisse toodud mitme parallellselt eksisteeriva jutustusviisi ja kunstikreedo kooseksisteerimist �ritab seekordne n�itus testida hoopis suurejoonelisemal moel, purustades olematut barj��ri realistliku ja abstraktse kujutamisviisi vahel. Ohtralt autentse ready-made�i kasutamine ongi selle n�ituse meetod. K�rvalsaalis eksponeeritud Helisev muusika viitab N�ukogude �hiskonna programmerimatust s�nkroonsusest rahvusvahelise massikultuuriga (n�it. muusikafilmi The Sound of Music fenomenaalne edu � seitsmekuune katkematu linastusperiood kinoteatris �Kosmos� 1970. aastal). R��kida minu puhul abstraktsusest on ilmselge pealiskaudsus, ajendid ja �hustik viitavad alati konkreetsetele s�ndmustele, struktuuridele, kas-v�i vaid ps��hiliselt l�bielatust p�rit m�lufragmendile. Viidetest ja tsitaatidest on t��d kohati lausa tiined: usaldan pastoosse maalilise faktuuri k�rval teksti kui pildistruktuuri lahutamatut osa, sellest ongi kujunemas minu uus kunstiline DNA. N�itus koondab r�medamat maskuliinsust, alateadlikke ja teadlikke hirme, paineid. Maalide aluspinnana on l�uendi k�rval kasutatud r�baldunud kartulikotte, s�jav�epresente. Saalist saali korduvad aadressid ja daatumid on faktidena t�esed, tekstiilid kohati autentsed. Tuhat �heksasada viisk�mmend seitse on aastaarv, mil perekond asumiselt Krasnojarski kraist Eestisse naases. JAAN ELKEN |