Püsiekspositsioon

Mare Mikof
Maanaised
1974/1978
Skulptuurigrupp (pronks)
Tartu Kunstimuuseumi kogu

Tartus leiduvatest avalikest skulptuuridest on „Maanaised“ intrigeeriv lisandus Küüni tänaval asuvale skulptuurigrupile „Isa ja poeg“, mille autoriks on Ülo Õun. Kahefiguurilisus on Tartu avalike skulptuuride puhul juhtunud olema levinud motiiv, arvestades ka Mati Karmini „Suudlevaid tudengeid“, „Maanaiste“ vahetusläheduses. 1970. aastatel loodud skulptuur oli oma realistliku laadi tõttu erandlik. „Maanaised“ kujutab kahte naist, kellest vanemat on kujutatud istumas rahuloleva rammestusega ning teist, nooremat, sihvakalt seismas tema kõrval, käsi empaatiliselt hoidmas ümber vanema õla. Generatsioonide vahe väljendub tugevalt maanaiste riietuses – neist noorem kannab pükse, kerget vesti ja platvormkingi ning vanem kleiti ja põlle, jättes jalad üldsegi paljaks. Skulptuurigrupi „Maanaised“ paigaldusega tähistati Tartu Kunstimuuseumi 25. tegutsemisaastat viltuses majas.

Skulptor Mare Mikof (s 1941) on Eesti väljapaistvamaid kaasaegseid kujureid. Mikof alustas loometegevust 1970. aastatel, algselt mõjutatuna hüperrealismist ja popkunstist. Mikof on üle neljakümne aastase loomingulise karjääri jooksul loonud hulgaliselt portreid ja kompositsioone, monumente ja dekoratiivskulptuure. 1984. aastal pälvis ta Kristjan Raua preemia, 1988. aastal Riia skulptuurikvadriennaali peaauhinna. Sealjuures on Mikof loonud mitmeid üldtuntud avalikke skulptuure: skulptuurigrupp 100 000. tartlase sünni tähistamiseks (1977) Kaarsilla vahetusläheduses Tartus, „Hämarik” Viru Keskuse ees Tallinnas (2005) jpt.

Kristi Kongi
Kompvekitehas
2014
Installatsioon (akrüül, aerosool seinal), mõõdud varieeruvad
Kunstniku loal

“Kompvekitehas” on Kristi Kongi monumentaalne maaliinstallatsioon, mille kunstnik on välja töötanud spetsiaalselt Tartu Kunstimuuseumi tulevase muuseumipoe ruume silmas pidades. Otse seintele maalides on ta elavas dialoogis ruumiga ja selle funktsiooniga – olla muuseumi visiitkaart ja sisenenud külastaja esimene tervitus. Kongi on oma teostes mänguline ja eksperimenteeriv, samuti äärmiselt maaliline. Vahel isegi nii maaliline, et vaataja ajus tekib õrn ja harvaesinev närvi- ja värvilühis. Kolmemõõtmeline maaliinstallatsioon on vaataja jaoks pidevas muutumises. Maal muutub, kui vaataja selle sees või sellest läbi liigub. Maal muutub, kui sellele langev valgus muutub. Varieeruvad valgused ja vaatenurgad. Värv muutub vastavalt sellele, kuidas muutub aeg ruumis. Ruum ja värv on kunsti jaoks essentsiaalsed kvaliteedid, seepärast jääb Kongi installatsioon Tartu Kunstimuuseumi ruumidesse pikemaks ajaks. Nii et aega selle teose vaatamiseks – ning ikka ja jälle vaatamiseks – on.

Kristi Kongi (s 1985) on Tallinnas elav ja töötav kunstnik, kes on lõpetanud maali eriala Tartu Kõrgemas kunstikoolis ning teinud läbi vabade kunstide magistriõpingud Eesti Kunstiakadeemias. Kongi loomingu põhisisu on värvid ja nende omavahelised suhted, tema teosed on tihti kirkad, ootamatuid seoseid loovad, rõõmsad ja mängulised. Kongi võitis 2013. aastal Sadolini noore kunsti preemia.

Dan Perjovschi
Globaalne-lokaalne, Berliin-Basel
2013
Marker seinal, 130 × 350 cm
Kunstniku loal

Dan Perjovschi joonistus, mis on vastavalt selles esinevatele teemadele alapealkirjastatud kui “Globaalne-lokaalne, Berliin-Basel” visualiseerib Tartu Kunstimuuseumi fuajees ühe võib-olla kõige olulisema dilemma tänapäeva avatud maailma suhteliselt isoleeritud perifeerias tegutseva kunstiinstitutsiooni jaoks: kas sulguda endasse ja jääda oma naba imetlema või üritada vaadata kaugemale ja otsida kontakti iseenda traditsioonist ja kultuurist väljapoole jääva võõraga? Vastus sellele dilemmale defineerib paljuski institutsiooni näo ja positsiooni kunstiskeenel ning nendest valikutest kujuneb elulaad ja mentaalsus.

Joonistuse teine pool “Berliin-Basel ” heidab nalja kunstimaailma viimaste aastakümnete arengute ja võimust võtnud kunstituru loogika üle, tögades eelkõige Ida-Euroopa kunstnikke, kes pälvisid üheksakümnendail tähelepanu sotsiaalselt tundlike teostega ning on nüüd jõudnud oma karjääris kallitele, kõrgklassi huviorbiidis olevatele kunstimessidele.

“Globaalne-lokaalne, Berliin-Basel” jääb vaatajatele eksponeerituks kuni praeguse direktori ametiaja lõpuni.

Dan Perjovschi (s 1961) elab ja töötab Bukarestis. Ta on rahvusvaheliselt tunnustatud kunstnik, kes töötab peamiselt joonistustega, kombineerides neid ka installatsiooni, performance’i ja videoga. Otse seinale loodud lihtsa vormiga teosed kommenteerivad teravmeelselt sotsiaalset reaalsust, poliitilisi ja majanduslikke suhteid, kunstimaailma paradokse ja kohalikke iseärasusi. Perjovschil on seljataga lugematu arv esinemisi rahvusvahelistel näitustel, osalemised aktsioonides, biennaalidel ja festivalidel.