Paul ja Anne Daniela Rodgers k�ivad eesti kunstis �sna erandlikku rada, haarates oma lavastuslikel n�itustel k�iki vaataja meeli - koos esinevad ready-made, l�hnad, valgus, liikuv videopilt, foto, heli ja kummastavad skulptuurid, mille loomisel on sageli kasutatud loomade kehaosi. Rodgersite looming kuulub sellise kunsti hulka, mis vaatajat ehmatab, tema heaolust lahti raputab. Esitades �heaegselt kit�ilikult ilusat ja �okeerivalt v�igast, puudutavad nad k�ige laiemaid kaasaja m�rks�nu nagu v�im ja v�givald, seks ja geneetika, inimlikkus ja loomalikkus, �ksindus ja kokkukuulumine jne.
Skulptoritest kunstnikepaari loominguline koost�� sai alguse 2002. aastal. Inglise p�ritolu Paul Rodgers on t�helepanuv��rse kunstnikunatuurina eesti kunstiellu l�litunud juba k�mmekond aastat tagasi, organiseerides aktiivse n�itusetegevuse k�rval ka kaasaja kunsti festivale (koos m�ttekaaslase Jaan Toomikuga KanaNahk Rakveres, Viinistus) ja vahendades kunstikontakte. Leedu-eesti p�ritolu Anne Daniela Rodgers (varem AD, AnneDaniela Saaliste) tegutses aastatel 1998-2001 tandemkunstnikuna koos Laurentsiusega (Lauri Sillak).
Rodgersite esitatu on pilkup��dev. Musta seina sees olevates valgustatud kastides avaneb vaatajale lummav kolmem��tmeline maailm, kus jutustatakse lugusid. V�rvikas ja esmapilgul l�busas v�tmes esitatu on kui n�gemus ruumiliseks muutunud maalikunstist - �mbritsetud kaunite raamidega, nagu kunstiajalooks saanud v��rtustatud kunst. L�hivaatlusel illusioon puruneb ning muinasjutust saab ko�maar. Rohked s�mbolid: s�damed, roosid, inglid, ristid, ja tekkivad seosed r�ndavad vaataja teadvust. K�rbes - kristlikus s�mboolikas patu s�mbol � on eksponeeritud mitmet�henduslikus luubisuurenduses - lunastaja v�i kurjategijana? Kolgata risti all, tema poole roomamas konn � maise naudinguhimu kehastus kristlikus s�mboolikas. (P�ha patune, 2006). Elusad k�rbsed lendlemas �mber esmapilgul ahvatleva, l�hivaatlusel eemalet�ukava ja mittes��dava libatordi (H�rk, 2006). Igaveses ringlemises m�ttetult p��rlev karussell, korduv kujund kunstnike loomingus - pardal kahtlaste kommetega seltskond - on k�ike muud kui l�bus laste atraktsioon (Unustuse karussell, 2006). Atraktsiooni p�him�ttel �t��tab� ka mitmete n�ituste staar � klassikalises Veenuse poosis lebasklev siganaine (Oma lugu, 2002) - kui libistada pilusse m�nt, s�ttivad akent ��ristavad lambid, v�imaldades m�ne hetkejooksul elukat l�hemalt silmitseda. Rodgersid moraliseerivad oma intellektuaalsel moel inimkonna �ldise pahelisuse teemadel nagu Hieronymus Bosch pooltuhat aastat enne neid, lahates t�nase p�eva eetilisi probleeme.
Kunstiteoste alatoon on vaimukatele l�bustuselementidele vaatamata siiski t�sine. N�ituse hirmutavamas ja samas hinge puudutavamas saalis vaatab Paul Rodgersi koletislik autoportree loominimesena (V�imatus leida �hist keelt olles silmitsi v�ltimatu eraldumisega, 2002) valulisel pilgul t�tt siiami kaksikutega, kelle �ha korduv jooks videoklipil vaataja poole, soov kontakteeruda, sumbub iga kord koera l�rinasse. Soerd, kes on �normaalsetest� erinev, ei kuulu kuhugi, on v��ramatult �ksi.
Kunstnike t�statatud k�simuste rida n�ib l�putu. Mis teeb meist inimese? Kust v�tab inimene �iguse otsustada loomade �le, neid �ra kasutades? Kust v�tab inimene �iguse sekkuda loodusesse, manipuleerida geenidega? Mis �igustab v�givalda? Mis on normaalne? �Kahepealise� kunstnik Rodgersi otsingud kontakti leidmisel kunstipublikuga j�tkuvad.
Reeli K�iv
|